Kör skolan i botten och gör det gärna snabbt!

Över ett år har gått sedan denna blogg startades. Vad skrev vi på bloggen för ett år sedan och vad har hänt sedan dess? Tyvärr ingenting att fira!

Riskkapitalister tar över skolorna: Socialdemokraternas politiker sitter gärna med i riskkapitalisternas styrelser, om de får.

Lärarutbildningen privatiseras: Administratörers och ekonomers hybris är gränslös när det gäller Lösningen för skolan. Nu startar man lärarutbildning alldeles oavsett om man har några erfarenheter från skolan.

Läraryrket proletariseras: Det nya löneavtalet som skulle rätta till missförhållandena är en förolämpning som kommer att bli spiken i kistan för den svenska skolan.

Tv-programmet ”Världens bästa skitskola”: De ansvariga tror att de förbättrar skolan om de skriver några nya styrdokument.

Lätt att höja skolans resultat (John Steinberger): Steinbergers enkla lösning på skolans problem är att låta lärare och elever träna på sådant som de vill bli bra på! Det vill säga att låta lektionen vara helig och inte sätta lärarna att marknadsföra skolan eller syssla med administration istället för att förbereda sina lektioner. En enkel lösning kan man tycka. Men de ansvarigas inkompetens innebär att de inte kan skilja bra förslag från dåliga och då skickar de istället några stackars superpedagoger kors och tvärs genom landet.

Arbetslaget som hämsko för ämnesdidaktik: Spelar inte längre någon roll. Alla lärare är upptagna med marknadsföring, och alla pedagogiska och didaktiska samtal på skolorna tillhör numera en historisk period som kan kallas pre-libertariansk.

Betygsinflation: Mäthysterin fortsätter oförtrutet. Aldrig har så många forskare lagt ner så mycket tid på en så meningslös aktivitet som att mäta elevernas prestationer för att kunna sortera dem till högskolan. Varför kan vi inte börja mäta rektorers prestationer?

Lönesamtal: Sarkasmernas favoritämne, med all rätt. Varken läraren eller rektor känner till lönekriterierna, vilka skrivits av någon byråkrat inom administrationen och lyder ungefär så här: ” De som gjort något bra ska ha lite mer, men samtidigt ska en utjämning ske, och om rektor inte har information om vem som gjort lite mer, ska rektor gå efter vilka hen gillar”.

Medarbetarsamtal: Många lärare tror i dag att ordet ”medarbetarsamtal” betyder att man pratar med någon kollega.

Lärarlyftet: En eufemism för obetalt arbete.

Ingen verkar kunna göra rätt när det gäller skolan, så vi får väl låta politikerna och de höga tjänstemännen köra skolan i botten. Ju snabbare desto bättre! Efter det kanske vi kan bygga upp en skola som fungerar.



Lämna en kommentar